IRCC در این باره به شرح دلیل این اتفاق پرداخته است که پرا در این هفته این اتفاق به روند سابق خود اتفاق نیوفتاده است.

قرعه کشی اکسپرس اینتری کانادا این هفته به دلیل تغییرات اخیر سیستم رتبه بندی جامع (CRS) انجام شده توسط دولت فدرال انجان نشد.

اداره فدرال مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادIRCC) ) در وب سایت خود توضیح داده است که این اتفاق و برگزار نشدن قرعه کشی به خاطر اعلامیه روز سه شنبه IRCC مبنی بر اعطای امتیاز CRS بیشتر به کاندیداهای Express Entry فرانسوی زبان است.

IRCC گفته است که امتیازات CRS تمامی پروفایل های موجود تا قبل از مرحله بعدی پذیرش به طور خودکار آپدیت می شود که این کار امکان دارد تا دو هفته طول بکشد.

IRCC تحت برنامه اکسپرس انتری، داوطلبان مهاجرت را را براساس فاکتورهای سن ، تحصیلات ، مهارت های زبانی ، سابقه کار و سایر معیارها امتیازبندی می کند.

هر دو هفته، معمولاً در روز چهارشنبه، اداره مهاجرت کانادا، اقدام به برگزاری یک قرعه کشی (draw) می کند و از داوطلبان با بالاترین امتیاز برای درخواست اقامت دائم دعوت می کند. آخرین قرعه کشی که اخیرا در  14 اکتبر برگزار شد بزرگترین قرعه کشی این برنامه تا کنون بوده است. افراد زیادی که داوطلب مهاجرت به کانادا از طریق برنامه اکسپرس انتری بودند با اشتیاق منتظر برگزاری قرعه کشی در روز چهارشنبه 28 اکتبر بودند که با برگزار نشدن آن نگرانی هایی مبنی بر این که این اتفاق ممکن است به دلیل همه گیری ویروس کرونا افتاده باشد مطرح شد.

با این حال ، IRCC تصریح کرده است که برگزار نشدن قرعه کشی در این هفته به بیماری کرونا مربوط نمی شود و این به دلیل تغییراتی است که در آن متقاضیان فرانسه زبان در سیستم جدید امتیازبندی اکسپرس انتری تا 30 امتیاز بیشتر دریافت می کنند و به همین دلیل اداره مهاجرت کانادا باید این تغییر در امتیازبندی متقاضیان در سیستم جامع رتبه بندی را آپدیت کند. بعد از اتمام این به روزرسانی و اعمال آن، امید آن است که پذیرش اکسپرس انتری طبق روال سابق خود هر دو هفته یک بار انجام پذیرد.

اعلامیه دیروز برنامه مهاجرتی کانادا در تاریخ 2021-2023 نشان می دهد که IRCC قصد دارد قرعه کشی در این برنامه را به حالت عادی برگرداند.

طبق برنامه جدید مهاجرتی، کانادا قصد دارد سالانه پذیرای400.000 مهاجر باشد که از این تعداد، به طور متوسط 110.000 مهاجر از طریق برنامه های Express Entry بین سالهای 2021-2023 پذیرفته خواهند شد.

هدف از تغییرات CRS در اوایل این هفته تشویق بیشتر نیروی متخصص فرانکوفون (فرانسوی زبان) برای مهاجرت به سراسر قلمرو کانادا است. کانادا دارای دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی است و سعی در آن دارد تا هویت فرانسوی خود را بدین وسیله با جذب مهاجران فرانکوفون تقویت نماید. از این رو کبک سیستم مهاجرتی مختص به خود را دارد. در سطح کلان تری IRCC وظیفه تشویق بیشتر مهاجرت به همه استانها و نواحی کانادا را دارد.

هدف IRCC جذب 4/4 درصد از کل مهاجران خارج از کبک است اما این رقم در حال حاضر 2.8 درصد است. هدف از تغییرات CRS کمک به IRCC برای دستیابی به این هدف است

Express Entry   روش اصلی کانادا در جذب افراد دارای تخصص است. این برنامه شامل سه زیرشاخه است:

  • برنامه نیروی متخصص فدرال (Federal Skilled Worker)
  • برنامه (Federal Skilled Trades)
  • برنامه تجربه کانادایی (Canadian Experience Class)

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت نیروی متخصص به کانادا، به صفحه ی “سیستم اکسپرس انتری” مراجعه نمایید.

داوطلبان واجد شرایط موفق به دریافت دعوت نامه(ITA)  برای اقامت دائم می شوند. کانادا در سال 2020 تعداد 82850  دعوت نامه صادر کرده است که بالاترین تعداد، از زمان راه اندازی اکسپرس انتری در سال 2015  تا کنون است.

 

اکنون که کانادا بر اساس برنامه سطح مهاجرت 2021-2023 به استقبال بیش از 400.000 مهاجر در سال خواهد رفت ، تعداد مدعوین اکسپرس انتری نیز همچنان افزایش خواهد یافت.