جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در یک جلسه توجیهی مربوط به کرونا اعلام کرد که از ساعت 11:59 دقیقه بعد از ظهر روز 8 ژوئن به وقت استاندارد شرقی (Eastern Daylight Time EDT) ، وابستگان درجه یک کانادایی ها می توانند به کانادا وارد شوند مشروط بر این که به مدت 14 روز خود را قرنطینه کنند.

 همه اتباع خارجی فارغ از اینکه از کدام به کانادا وارد می شوند، و البته شرایط ورود به کانادا را دارند، از محدودیت های سفر به کانادا معاف خواهند شد.

وی در گزارشی روزانه به کانادایی ها گفت افرادی که دارای بستگان درجه یک که شهروند کانادا باشند، هستند و یا اقامت دائم کانادا را دارند، و البته به بیماری کرونا مبتلا نیستند و یا دارای علائم آن نیستند، می توانند به خاک کانادا وارد شوند.

این اتباع خارجی به شرطی می توانند وارد خاک کانادا بشوند که بازدیدشان حداقل 15 روز طول بکشد و نیز باید پس از ورود به کانادا 14 روز در قرنطینه قرار بگیرند.

[br]

وابستگان درجه یک عبارتند از :

  • همسر یا شریک زندگی قانونی
  • فرزندان وابسته
  •  پدرها  و مادرها و نیز نامادری ها و ناپدری ها
  • قیم و سرپرست

[br]

قابل توجه است که این معافیت شامل دارندگان اقامت موقت کانادا نخواهد شد و  فقط شهروندان کانادا و دارندگان اقامت دائم می توانند به خانواده خود در کانادا بپیوندند.

[br][br]

جاستین ترودو در 29 مارس گفت که دولت فدرال کانادا مایل است محدودیت های سفر را برای وابستگان درجه یک آسان کند اما باید ابتدا بتواند حمایت دولت های استانی را کسب نماید. در نشستی دیگر پس از بیانیه ترودو، مارک مندسینو وزیر مهاجرت به کانادا تایید کرد که دولت فدرال توانسته است، تایید حمایت دولت های استانی را بگیرد. وی افزود هدف از این معافیت جدید این است که اعضای خانواده ها به هم ملحق شوند . این در حالی است که دولت فدرال برای حمایت از سلامت و امنیت کانادایی ها همچنان سفرهای کوتاه مدت که کمتر از 15 روز باشند، را ممنوع اعلام می کند.

[br][br]

دولت کانادا از زمان همه گیری بیماری کرونا تا کنون، تمهیدات و اقدامات مهاجرتی را به اجرا درآورده است که هدف بسیاری از این اقدامات ساده تر کردن رسیدگی به درخواست های مهاجرتی و تردد افراد در زمان بحران کروناست.

[br]

پیش تر کانادا در ماه مارس مرزهای خود را برای ورود اتباع خارجی و نیز دارندگان اقامت دائم بست.

مرز کانادا با آمریکا نیز دست کم تا 21 ژوئن بر روی رفت و آمد های غیر ضروری بسته خواهند ماند.