بیماری کرونا یا Covid 19 در اواخر سال 2019 از چین آغاز و با گسترش در سراسر جهان، به طور کلی اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داد. دولت چین به سرعت از بحران اقتصادی ناشی از بیماری کرونا خارج شد اما مشکلات مربوط به قرنطینه، فشار بسیار زیادی به اقتصاد جهان وارد کرد به طوری که رشد اقتصادی تمامی قدرت های اقتصادی جهان بجز چین در سال 2020 منفی اعلام شد. بازار های سرمایه گذاری با سقوط بی سابقه ای روبرو شدند و ارزش نفت به کمترین میزان خود رسید.

اقتصاد کانادا نیز به طور قابل ملاحظه ای در طی این ماه ها با مشکل روبرو شد. نرخ بیکاری در بسیاری از استان های کانادا به طور دور از انتظاری افزایش پیدا کرد و برخی از مشاغل از بین رفت. با همه این تفاسیر با امیدواری هایی که کشف واکسن کرونا ایجاد کرده است و با توجه به شروع واکسیناسیون عمومی در کشور کانادا، انتظار می رود شرایط به سرعت به حالت ایده آل خود بازگردد. در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا مشخص کنیم بازار کار و اقتصاد کشور کانادا چگونه تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفته است.

اثر بیماری کرونا بر تحولات اقتصادی در شرکت های تجاری کانادا

یکی از مهم ترین اثرات بیماری کرونا بر شرایط بازار کار در کشور کانادا، کاهش چشم گیر ساعت کاری در این کشور بوده است. بدون تردید زمانی که ساعت کاری کاهش پیدا می کند، تولید و بازده اقتصادی نیز به طور چشمگیری تحت تحت تاثیر قرار می گیرد. بالا ترین ضربه را شرکت های تجارت های سطح میانه از این بابت دیده اند. در نمودار زیر می توان تحولات رشد در ساعت کاری با توجه به اندازه تجارت در بازه های زمانی 2016 تا 2019 و زمستان 2020 که بیماری کرونا شایع شد را مشاهده کرد.

نمودار تحولات ساعات کاری در کانادا بر حسب وسعت تجارت بر اثر شیوع کرونا

چنانچه از نمودار فوق بر می آید، اگرچه در طول سال 2016 تا 2019، ساعات کاری شرکت های تجاری در کشور کانادا 1.4% افزایش پیدا کرد اما در طول زمستان 2020، 5.6% از آن کاسته شد. از طرفی شرکت های بزرگ موفق شدند با توجه به دسترسی به امکانات بیش تر خود و همچنین قدرتی که در اختیار داشتند، با اتخاذ سیاست های مختلف، شرایط خود را در بالاترین استاندارد ممکن نگه دارند. ساعت کاری در شرکت های کوچک و متوسط نیز در حدود 10% کاهش پیدا کرد و این خود نشان دهنده ضربه ای روشن از نظر اقتصادی است.

یکی از مهم ترین شاخصه های اقتصادی که می تواند نشان دهنده رشد اقتصادی باشد، شاخص تولید ناخالص داخلی یا GDP است. شرکت های تجاری کانادا تا پیش از شیوع کرونا رشد بسیار مناسبی داشتند به طوری که در طول بازه زمانی 2016 تا 2019، رشد تولید ناخالص داخلی در شرکت های تجاری کانادا به 2.5% رسیده بود. شرکت های تجاری کوچک، 1.7% و شرکت های بزرگ 2.8% رشد را تجربه کرده بودند اما بیماری کرونا ضربه سنگینی به تولید ناخالص شرکت های تجاری در کانادا وارد کرد.

نمودار زیر به خوبی نشان دهنده تحولات تولید ناخالص داخلی شرکت های تجاری در بازه زمانی قبل و بعد از شیوع بیماری کرونا است.

نمودار تحولات GDP در کانادا بر حسب وسعت تجارت بر اثر شیوع کرونا

نمودار فوق نشان می دهد که شیوع بیماری کرونا، نه تنها رشد 2.5% طی سه سال گذشته متوقف شده است، بلکه ثابت می کند که نرخ تولید ناخالص داخلی 1.7% کاهش پیدا کرده است.

تاثیر بیماری کرونا بر بخش تولید محصول و ارائه خدمات در کانادا

یکی دیگر از بخش های مهم اقتصادی در کانادا و یا هر کشور دیگر، بخش خدمات و تولید محصولات است. بیماری کرونا به این بخش از اقتصاد کانادا نیز ضربه سنگینی را وارد کرده است. از نظر ساعت کاری، بخش خدمات 5.4% و بخش تولید محصولات 6% با کاهش زمان کاری روبرو بوده است. در جدول زیر به صورت مجزا، کاهش زمان کاری در بخش های تولید محصولات و ارائه خدمات را بیان کرده ایم.

در جدول زیر به صورت مجزا، کاهش زمان کاری در بخش های تولید محصولات و ارائه خدمات را بیان کرده ایم.

بدیهی است که ساعات کاری در شرکت های ارائه کننده خدمات به دلیل مراجعات حضوری و ارتباط مستقیم با مردم، در هنگام قرنطینه به صورت چشمگیری کاهش پیدا کند با این وجود شرکت های بزرگ در بخش خدمات موفق شدند تا با استفاده از توانایی های خود، رشد بیش تری در این بازه زمانی داشته باشند.

در رابطه با بازده و خروجی نیز شرکت های خدماتی و تولید محصول، دچار افت شدند اما شرکت های خدماتی افت بیشتری داشته اند به طوری که بازده عملکردی آن ها 2% در فصل زمستان 2020 کاهش پیدا کرد. شرکت های بزرگ و متوسط تولید محصولات ضربه بیشتری خوردند اما شرکت های کوچک موفق شدند در همین بازه زمانی رشد داشته باشند. در جدول زیر، تحولات ذکر شده را بیان کرده ایم.

در رابطه با بازده و خروجی نیز شرکت های خدماتی و تولید محصول، دچار افت شدند اما شرکت های خدماتی افت بیشتری داشته اند

تاثیر بیماری کرونا بر افزایش نرخ بیکاری در کشور کانادا

اشاره کردیم که بیماری کرونا سبب شده است تا بخش های مختلف اقتصادی، ارائه خدمات و همچنین تولید محصولات دچار مشکل شده و تا بازگشت به شرایط عادی نیازمند سپری کردن زمان زیادی باشد. یکی دیگر از مشکلاتی که بیماری کرونا در کشور های مختلف جهان ایجاد کرده است، افزایش نرخ بیکاری بوده است. بدیهی است که کارفرما به دلیل کاهش درآمد های خود، قادر به پرداخت دستمزد نیروی کار نخواهد بود و اولین اقدام در این مسیر، کاهش تعداد نیروی کار است که در نهایت منجر به افزایش نرخ بیکاری در کشور خواهد شد.

بیماری کرونا از حدود سومین ماه میلادی یعنی ماه فوریه در کشور کانادا آغاز شد و همین مسئله سبب شد تا نرخ بیکاری در این کشور از 5.6% در فوریه سال 2020 به 7.8% در ماه مارچ برسد. اتفاقی که از ابتدای سال 2018 تا این زمان بی سابقه بوده است. با شروع قرنطینه در کشور کانادا اما اتفاقات نامناسب تری نیز در این کشور رخ داد به طوری که نرخ بیکاری در بهار سال 2020 و در ماه می به بالاترین سطح خود یعنی 13.7% رسید.

سیاست های کلی دولت مرکزی و دولت محلی در کشور کانادا سبب شد تا نرخ بیکاری در این کشور با سرعت مناسبی کاهش پیدا کند به طوری که در ماه سپتامبر سال 2020، نرخ بیکاری در کانادا مجددا تک رقمی شده و به 9% کاهش پیدا کرد. در آخرین روزهای سال 2020 نیز نرخ بیکاری در کشور کانادا به 8.5% رسیده است و انتظار می روند این روند در با شروع واکسیناسیون کرونا در نیمه ماه دسامبر با سرعت بیش تری ادامه پیدا کند به طوری که در سال 2021، می توان انتظار داشت تا نرخ بیکاری در این کشور به حدود 5% کاهش پیدا کند.

نکته جالب در این باره آن است که نرخ بیکاری در کشور کانادا در میان مردان افزایش بیش تری داشته است به طوری که 8.8% از مردان بالای 15 سال در این کشور در ماه نوامبر 2020 با مشکل بیکاری روبرو بوده اند و این در حالی است که نرخ بیکاری در میان زنان این کشور در همین ماه 8.2% بوده است.

در نمودار زیر، تحولات نرخ بیکاری در کشور کانادا به تفکیک ماه در سال 2020 ارائه شده است و به خوبی نشان دهنده روند افزایشی نرخ بیکاری در دوران اوج شیوع بیماری کرونا است.

تحولات نرخ بیکاری در کشور کانادا در طول شیوع کرونا

اثر کرونا بر افزایش نرخ بیکاری در استان های مختلف کشور کانادا

در کانادا، دولت های محلی نقش بسیار ویژه ای در اداره کشور ایفا می کنند بنا بر این بررسی شرایط اقتصادی استان های مختلف کانادا می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که کدام استان موفقیت بیش تری در زمینه کنترل بیماری کرونا داشته است. بریتیش کلمبیا یکی از مشهور ترین استان های کانادا است و این استان موفق شده است تا به خوبی نرخ بیکاری را کنترل کند. نرخ بیکاری در این استان پیش از شروع بیماری کرونا، 5% بوده است و در ماه دسامبر 2020 تنها با 2% افزایش به 7% رسیده است.

شرایط در استان آلبرتا اما کاملا متفاوت بوده است. آلبرتا پیش از شروع کرونا با نرخ بیکاری 7.2% روبرو بود و یکی از استان هایی بوده است که بیماری کرونا تاثیر منفی فراوانی بر آن داشته است به طوری که نرخ بیکاری این استان در دسامبر 2020، به 11.1% رسیده است.

عملکرد دولت محلی در ساسکاچوان نیز بسیار مناسب بوده است. استانی که پیش از شروع بیماری کرونا با نرخ بیکاری 5.8% روبرو بوده است، در ماه اکتبر سال 2020 نرخ بیکاری معادل 6.4% را ثبت کرده بود. البته ذکر این نکته نیز الزامی است که نرخ بیکاری در این استان در ماه دسامبر به 6.9% افزایش پیدا کرد.

در اونتاریو نیز اگر چه نرخ بیکاری بسیاری بالا تر از متوسط نرخ بیکاری در کشور کانادا است اما می توان گفت روند کاهش نرخ بیکاری در این استان بسیار امیدوار کننده است. نرخ بیکاری در استان اونتاریو تا پیش از شروع کرونا تنها 5.5% بود اما نرخ بیکاری در این استان در دسامبر سال 2020 به 9.1% رسید که در مقایسه با نرخ بیکاری این استان در ماه اکتبر (9.6%) یک پیشرفت مناسب به حساب می آید.

در کبک نیز شرایط نسبتا مساعد است. این استان تا پیش از شروع بیماری کرونا با نرخ بیکاری 5.6% یکی از استان های خوب کانادا به شمار می رفت و حال نیز با نرخ بیکاری کمتر از متوسط کشور کانادا وضعیت مناسبی دارد. نرخ بیکاری در این استان در ماه اکتبر 7.7% گزارش شده بود و در ماه دسامبر به 7.2% کاهش پیدا کرد.

مانیتوبا نیز نرخ بیکاری کمتر از متوسط در کشور کانادا دارد. نرخ بیکاری در این استان نیز پیش از شیوع کرونا تنها 5.6% بود اما در ماه دسامبر سال 2020 به 7.4% افزایش پیدا کرد که نسبت به ماه گذشته خود با نرخ بیکاری 7.1% نیز افزایش داشته است. شاید جذاب ترین آمار در این خصوص مربوط به نیو اسکوشیا باشد. نرخ بیکاری در این استان پیش از شیوع بیماری کرونا در حدود 7.9% گزارش شده بود اما در ماه دسامبر 2020، با کاهش 1.5 درصدی به 6.4% رسید که در کشور کانادا در این خصوص بی نظیر است. نرخ بیکاری در دو استان نیوفاندلند و پرینس ادوارد نیز بیش از 10% گزارش شده است.

جمع بندی نهایی در خصوص اثرات بیماری کرونا بر بازار کار و اقتصاد کانادا

هیچ کشوری در جهان بغیر از چین موفق به کنترل شرایط اقتصادی خود در برابر بیماری کرونا نشده است و به طور کلی اقتصاد جهان با بحرانی کم سابقه روبرو شد به طوری که بسیاری از کارشناسان علوم اقتصادی بر این باورند که مدت ها زمان لازم است تا شرایط جهان از این نظر به حالت اولیه خود بازگردد. از طرفی مقامات بلند پایه سازمان ملل نیز در این رابطه اظهار نگرانی کرده اند که کشورهای ضعیف تر مجددا وارد بحران های سخت اقتصادی خواهند شد و این مسئله سبب افزایش فقر و افزایش جرم و جنایت خواهد شد.

با همه این تفاسیر، کشور کانادا پس از گذر از بحران های ناشی از بیماری کرونا موفق شده است به طور نسبی بحران ها را کنترل کند به طوری که نرخ بیکاری در این کشور تنها 3% افزایش پیدا کرده است و با توجه به شروع واکسیناسیون بیماری کرونا در این کشور از 15 دسامبر، انتظار می رود تا نرخ بیکاری نیز در این کشور همچنان روندی نزولی داشته باشد. دلیل این امیدواری آن است که کانادا دومین کشور جهان از نظر کیفیت زندگی است و همچنین یکی از شش کشور برتر جهان برای شروع یک فعالیت اقتصادی. در صورتی که تمایل دارید به این کشور ایمن سفر کنید و اقامت دائمی آن را بدست آورید، توصیه می کنیم حتما با وکلای ما تماس حاصل فرمایید.