گروه حامیان شهروندی کانادا می خواهند که بررسی پرونده های مربوط به شهروندی سرعت بیشتری بیابد

حداقل 85000 نفر در انتظار دریافت تابعیت کانادا هستند

متقاضیان تابعیت و حامیان آن ها از دولت فدرال می خواهند تا موانع رسیدگی به پرونده های عقب مانده ای را که مانع از تابعیت هزاران نفر از کانادا می شود، را برطرف کند.

در 7 نوامبر در تورنتو و مونترال گروهی به نام مدافعان دردفاع از سرگیری آزمون های شهروندی کانادا تظاهرات هایی را برگزار کردند. این گروه در پاسخ به انباشت متقاضیان تابعیت که در انتظار تأیید آزمون یا مراسم شهروندی هستند، تشکیل شد. تظاهرات بعدی آن ها در 28 نوامبر در اوتاوا برگزار شد.

اداره مهاجرت، مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC)  در 14 مارس همه آزمایش های شهروندی، مصاحبه ها و مراسم  شهروندی را به خاطر پاندومی کرونا لغو کرد. IRCC از ماه آوریل و با نرخ حدود 2500 تا 3000 نفر در هفته، ارائه تشریفات شهروندی آنلاین را آغاز كرد، كه در مقایسه با 4700 موردی كه هر هفته در سال 2019 انجام می دادند، كاهش چشمگیری داشته است.

متقاضیان تابعیت، طبق قانون شهروندی کانادا، باید دانش خود درباره کانادا را نشان دهند. در حال حاضر که این آزمون به صورت آنلاین نیست متقاضیان باید با انجام آزمون تابعیت، این شرط را برآورده کنند. اگرچه برخی از آزمون های حضوری از سر گرفته شده است، اما برای بسیاری این بدان معنی است که آن ها نمی توانند تابعیت کانادا را بگیرند. از ماه سپتامبر، حدود 85000 نفر در انتظار شرکت در آزمون تابعیت بوده اند و بالطبع قادر به رای دادن، کار در مشاغل خاص دولتی یا گرفتن گذرنامه کانادایی نیستند.

سخنگوی طرفداران آزمون های شهروندی در یک نشست رسانه ای  گفت : “این مسئله ما را نگران می کند، هنگامی که چندین پیام در گروه خود از مردم دریافت می کنیم که نشان می دهد چگونه این مسئله بر سلامت روانی، روابط، توانایی سفر به خانه، چشم انداز شغلی دولتی و غیره تأثیر می گذارد .

نائل اسد یکی از بنیانگذاران گروه حمایت و یکی از هزاران نفر در انتظار دعوت برای شرکت در آزمون تابعیت است. وی از سال 2008 اقامت دائم خود را داشته است و در آوریل 2019 درخواست تابعیت داد. قبل از همه گیری کرونا، میانگین زمان رسیدگی به درخواست های شهروندی توسط IRCC حدود یک سال بود، بنابراین تقریباً در زمانی که همه گیری کرونا در ماه مارس اتفاق افتاد، انتظار دعوت داشت.

اسد می گوید: “بسیار بی احترامی است که 85000 نفر یا بیشتر را بدون هیچ گونه بروزرسانی در آن جا در مبهم نگه دارید . به ما بگویید  آیا تا زمانی که این بیماری همه گیر تمام نشود، ما مشکلمان حل نخواهد شد ؟ مدام شنیده می شود: ما وضعیت را کنترل می کنیم، وب سایت ما را برای به روزرسانی بررسی کنید. ” بنابراین مردم هر روز در وب سایت می روند تا از نظر بروزرسانی بررسی کنند. ”

وی همچنین بیان کرد که چگونه شهروندی داشتن احساس امنیت دارد، به ویژه برای افرادی که از مناطق جنگی فرار کرده اند تا به کانادا بیایند.

وی گفت: وقتی شهروند باشید ، شهروند هستید. هیچ اتفاقی برای شما نمی افتد این کشور زادگاه شما است ، اما از نظر فنی تا زمانی که شهروند نشویم کشور ما نیست.

دادخواست آنلاین گروه حامیان اکنون بیش از 9000 امضا دارد. آنها سه درخواست اقدام برای IRCC برقرار کرده اند: شفافیت در مورد کاری که اداره مهاجرت از ماه مارس با این برنامه ها انجام داده است. از سرگیری، یا واضح تر شدن آزمون های تابعیت ؛ و بازپرداخت هزینه درخواست شهروندی که برای بزرگسالان حدود 630 دلار پرداخت می شود.

در تاریخ 12 نوامبر مارکو مندیچینو، وزیر مهاجرت، به خبرنگاران گفت که IRCC در حال انجام آزمایش شهروندی مجازی است ، اما به طور دقیق زمان ارائه آنها را اعلام نکرد.

مندیچینو گفت: “با توجه به آزمایش تابعیت مجازی، این همان چیزی است که بخش من روی آن بسیار سخت کار می کند و امیدواریم که در آینده نزدیک چیزهای بیشتری در این باره اعلام کنیم.”