چرا شهروند کانادا شویم؟

مهمترین سوال برای مهاجرت به کانادا این است که چرا این کشور را برای مهاجرت انتخاب کرده‌ایم؟ یا اساس چرا باید شهروند کانادا شویم؟

دریافت شهروندی کانادا برای بسیاری از افراد در سرتاسر جهان، یکی از اهداف اصلی مهاجرت به این کشور است. کانادا به استاندارد بالای زندگی، سیستم مراقبت بهداشتی عالی و فرهنگ استقبال از مهاجرین شهرت دارد. همچنین، کانادا مسیرهای مهاجرتی متنوعی برای جذب مهاجران از تمام نقاط جهان و ایجاد مسیری دریافت شهروندی کانادا برای آن‌ها طراحی کرده است.

 بیش از 370 هزار از مقیمان دائم کانادا در سال 2022 شهروندی کانادا را دریافت کرده‌اند. شهروند کانادا شدن به معنای داشتن شانس زندگی، کار و تحصیل در هر نقطه از کشور بدون هیچ محدودیتی خواهد بود. در این مقاله به بررسی بخشی از مزایای دریافت شهروندی کانادا پرداخته شده است.

  • مزایای شهروندی کانادا
  • نحوه دریافت شهروندی کانادا
  • الزامات شهروندی کانادا برای ساکنان دائمی
  • زمان و هزینه پردازش درخواست شهروندی کانادا
  • سخن پایانی

مزایای شهروندی کانادا

از جمله مزایای شهروندی کانادا عبارتند از:

  1. پاسپورت کانادایی

شهروندان کانادا، دارای پاسپورت کانادایی خواهند بود. دارندگان پاسپورت کانادایی می‌توانند به بسیاری از کشورها بدون دریافت ویزا مسافرت کنند. از دسامبر 2022، دارندگان پاسپورت کانادایی امکان مسافرت به 184 کشور بدون ویزا را دارند. 

همچنین، کانادا تابعیت مضاعف را به رسمیت می‌شناسد. یعنی فرد می‌تواند به جز کانادا، تابعیت کشور دیگر را داشته باشد. اگر کشور محل تولد فرد نیز تابعیت دوگانه را به رسمیت بشناسد، ممکن است بتواند دو پاسپورت داشته باشد.

  1. حق رای

شهروندان کانادایی حق رای دادن در انتخابات فدرال، استانی و شهرداری را دارند که به آن‌ها توانایی شکل‌دهی آینده جوامع و کشورشان را می‌دهد. سیستم سیاسی کانادا بر پایه دموکراسی پارلمانی به هر شهروند کانادایی بالای 18 سال اجازه رای دادن می‌دهد. رای دادن یک مزیت اصلی و مسئولیت شهروندی کانادا است.

اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم مقاله شهروندی کانادا و شرایط اخذ تابعیت را نیز مطالعه بفرمایید.

  1. دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی

یکی از ارزشمندترین مزایای شهروندی کانادا، امتیاز استفاده از مراقبت‌های بهداشتی همگانی است. شهروندان کانادایی از طریق سیستم مراقبت‌های بهداشتی با بودجه دولتی به مراقبت‌های بهداشتی رایگان یا یارانه‌ای دسترسی دارند. این سیستم شامل استفاده از خدماتی از جمله معاینه معمول پزشکی، درمان‌های پزشکی ضروری و مراقبت‌های گسترده بیمارستانی می‌شود.

  1. فرصت‌های شغلی

شهروندان کانادایی به طیف وسیعی از فرصت‌های شغلی دسترسی دارند و می‌توانند در هر صنعت یا بخشی کار کنند و به آن‌ها آزادی عمل می‌دهد تا اهداف و آرزوهای شغلی خود را دنبال کنند. برخی از مشاغل فقط در دسترس شهروندان کانادایی خواهد بود، از جمله برخی مشاغل دولتی و فدرال.

  1. فرصت تحصیل

شهروندان کانادایی به آموزش با کیفیت بالا در تمام سطوح، از مدرسه ابتدایی تا موسسات پس از متوسطه دسترسی دارند. هم‌چنین، شهروندهای کانادا می‌توانند با استفاده از برخی از کمک هزینه‌های تحصیلی و فاندهای مخصوص به آن‌ها، بخشی از هزینه‌های تحصیل خود را کمک کنند.

  1. ایمنی و امنیت

کانادا به دلیل نرخ پایین جرم و جنایت، فضای سیاسی باثبات و تعهد به عدالت اجتماعی شناخته شده است و برای شهروندان محیطی امن و مطمئن برای زندگی فراهم می‌کند. هم‌چنین، کانادا یک شبکه ایمنی اجتماعی قوی دارد و برای رفاه و امنیت مالی آن‌ها، سیاست‌های زیادی را دارد. این شبکه ایمنی شامل مزایای بیکاری، حقوق بازنشستگی و مزایای مربوط به فرزندآوری است.

  1. حفظ اقامت و وضعیت شهروندی

به عنوان یک شهروند کانادایی، افراد می‌توانند پاسپورت کانادایی دریافت کنند. شهروندان کانادا بدون از دست دادن وضعیت شهروندی و اقامت خود (برخلاف مقیمان دائم) از کانادا خارج شوند. مقیمان دائم کانادا باید در هر دوره 5 ساله به مدت 730 روز (2 سال) در کانادا بمانند تا بتوانند وضعیت اقامت دائم خود را حفظ کنند. ساکنان دائمی کانادا، گذرنامه کانادایی ندارند.

  1. توانایی حمایت از اعضای خانواده

شهروندان کانادایی می‌توانند از اعضای خانواده واجد شرایط خود در خارج از کشور کانادا، حمایت مالی کنند، از طریق برنامه مهاجرتی اسپانسرشیپ، به کانادا بیایند و اقامت دائم یا شهروندی آن را دریافت کنند.

  1. دریافت شهروندی فرزندان

فرزندان شهروندان کانادایی (صرف‌ نظر از محل تولد) نیز شهروند کانادا بدون انجام هیچ‌گونه اقدامی، خواهند بود. در نتیجه، فرزندان شهروندان کانادایی به تمام حقوق و امتیازاتی یک شهروند کانادایی دسترسی خواهند داشت. برخی از کودکانی که در خارج از کانادا متولد می‌شوند، نیز در بدو تولد شهروند هستند، اگر حداقل یکی از والدین در کانادا متولد شده یا تابعیت آن را داشته باشد.

نحوه دریافت شهروندی کانادا

سه روش اصلی برای دریافت شهروندی کانادا وجود دارد. این سه روش عبارتند از:

  1. شهروندی کانادا از طریق تولد

کانادا در میان معدود کشورهای منتخب در جهان است که هنوز به اصطلاح jus soli، به معنای حق خاک پایبند است. بر این اساس، هر کسی که در خاک کانادا متولد شود، به دلیل تولد در آنجا به عنوان شهروند کانادایی در نظر گرفته می‌شود.

  1. شهروندی کانادا از طریق تبار

شهروندی کانادا از طریق تبار به این معنی است این شهروندی به افرادی داده می‌شود که در خارج از کانادا به دنیا آمده‌اند اما حداقل یکی از والدین آن‌ها شهروند کانادایی بوده است.

  1. شهروندی کانادا از طریق مهاجرت

شهروندی کانادا از طریق تابعیت فرآیندی است که در آن، به ساکنان دائمی واجد شرایط کانادا این اجازه را می‌دهد تا شهروند کانادا شوند. برای واجد شرایط بودن، متقاضیان باید معیارهای خاصی از جمله داشتن مدرک زبان معتبر، الزامات مربوط به اقامت قانونی و قبولی در آزمون شهروندی را رعایت بکنند.

الزامات شهروندی کانادا برای ساکنان دائمی

برای واجد شرایط بودن برای شهروندی کانادا از طریق تابعیت، بدون در نظر گرفتن سن، متقاضیان باید دارای اقامت دائم در کانادا باشند.  درخواست‌دهندگان شهروندی کانادا از طریق تابعیت باید الزامات زیر را رعایت کنند:

  1. شرایط اقامت

برای واجد شرایط بودن برای شهروندی کانادا از طریق تابعیت، متقاضیان باید حداقل سه سال (1095 روز) در پنج سال گذشته قبل از تاریخ درخواست خود، در کانادا حضور داشته باشند.

  1. زبان مورد نیاز

کانادا دو زبان رسمی دارد: انگلیسی و فرانسوی. متقاضیان 18 تا 54 ساله برای دریافت شهروندی کانادا باید سطح خاصی از تسلط خود به یکی از این زبان‌ها را نشان دهند. الزامات زبان برای واجد شرایط بودن برای شهروندی کانادا، داشتن حداقل سطح 4 معیار زبان کانادایی (CLB) است.

  1. شرکت در آزمون شهروندی

هنگام درخواست برای شهروندی کانادا، متقاضیان 18 تا 54 ساله ملزم به شرکت در آزمون شهروندی کانادا هستند که دانش آن‌ها را در مورد تاریخ، حقوق و مسئولیت‌های شهروندی کانادا ارزیابی می‌کند. این آزمون به طور معمول شامل 20 سوال چندگزینه‌ای است که متقاضی باید به 15 سوال به درستی پاسخ دهد و آزمون به زبان انگلیسی یا فرانسوی گرفته می‌شود.

  1. الزامات مالیاتی

برای واجد شرایط بودن برای شهروندی کانادا از طریق تابعیت، ممکن است از متقاضی خواسته شود که مالیات خود را برای حداقل سه سال در ظرف پنج سال منتهی به تاریخ درخواستش در کانادا را ثبت کند. 

زمان و هزینه پردازش درخواست شهروندی کانادا

معمولا زمان پردازش درخواست شهروندی کانادا به مدت 12 ماه طول می‌کشد. هزینه درخواست شهروندی به صورت زیر است:

  • بزرگسالان، 18 سال به بالا ( 630 دلار کانادا)
  • بزرگسالان بدون تابعیت (18 یا بیشتر) متولد شده از والدین کانادایی (100 دلار کانادا)
  • افراد کم‌سن، زیر 18 سال (100 دلار کانادا)

سخن پایانی

همان طور که بیان شد، شهروندی کانادا مزایای بیشماری مانند دسترسی به امکانات رفاهی، شغلی و تحصیلاتی را برای دارندگان آن فراهم می‌کند. متقاضیان برای دریافت شهروندی کانادا، در صورتی که متولد این کشور یا دارای والدین کانادایی نباشند، باید ابتدا برای دریافت اقامت دائم این کشور اقدام کنند. سپس، مقیمان دائم واجد شرایط می‌توانند با رعایت الزامات بیان شده، برای شهروندی کانادا درخواست دهند. 

اگر مدتی است که در کانادا زندگی می‌کنید و اقامت دائم آن را دارید و هم‌چنین قصد دارید تا برای دریافت شهروندی کانادا درخواست دهید، بهتر است از تمام رویه‌ها و مدارک لازم آگاهی داشته باشید. پیش از هر کاری، دریافت راهنمایی از یک وکیل یا یک مشاوره و استفاده از تجارب و مشورت‌های آن‌ها توصیه می‌شود. 

برای یافتن اطلاعات به‌روزتر و آگاهی کامل از الزامات و شرایط با کارشناسان موسسه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس تماس بگیرید تا شما را به صورت کامل راهنماییی کنند.

فهرست مطالب

سوالات متداول

در اینجا سوالات متداول را خواهید یافت. می توانید نتیجه را بر اساس بازاری که به صفحه سؤالات متداول علاقه دارید فیلتر کنید.

بیا شروع کنیم

شما هر چقدر هم که جاه طلبی تان جسورانه باشد
می توانیم اعتماد کنیم که آن را محقق خواهیم کرد

دیدگاهتان را بنویسید