دیروز  22 مهر 1398(14 اکتبر 2019)  مردم در کانادا روز شکرگزاری (Thanksgiving Day) را در کنار همدیگر جشن گرفتند. شاید تعجب کنید، چرا که روز شکرگزاری در آمریکا در تاریخ دیگری برگزار میشود (تاریخ جشن امسال 22 آذر میشود).علت آن و اینکه بطور کلی مردم در کانادا، آمریکا یا دیگر کشورها به چه شکل این روز جشن میگیرند را در ادامه مقاله بررسی خواهیم کرد.

روز جشن گزاری یک تعطیلات ملی است که در کانادا، آمریکا، لیبِرادو و برخی جزایر کارائیب جشن گرفته میشود. تاریخ این جشن برای هر کشوری فرق میکند. در کانادا دومین دوشنبه ماه اکتبر و در آمریکا چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر به عنوان روز شکرگزاری جشن گرفته میشود. در روز شکرگزاری مردم برای شکران برداشت محصول خود و آرزوی سالی پربار و بابرکت به جشن میپردازند. در این روز خانواده ها کنار هم جمع میشوند و شبی را در کنار هم میگذرند. در مراسم شام، هرکس اعلام میکند که به چه علت از خدا شکرگزار است و امسال چه آرزویی دارد (غالبا آرزوی مادی نمیکنند 🙂 ). با اینکه این جشن ریشه در مذهب و سنت های فرهنگی یک ملت دارد، اما خیلی وقت است که این روز به عنوان یک تعطیلات سکولار هم جشن گرفته میشود.

همانطور که بالاتر اشاره کردیم تاریخ روز شکرگزاری در آمریکا و کانادا با هم فرق میکند. به احتمال زیاد علت آن این است که کانادا در قسمت شمالی تر آمریکای شمالی است و برداشت محصول زودتر انجام میشود، و به همین خاطر این روز زودتر جشن گرفته میشود. اما باید بخاطر داشته باشید که جشن شکرگزاری در کانادا به همراه آمریکا هیچ ارتباطی با زائرانی که برای اولین بار به این کشور می آمدند ندارد. این جشن تاریخ های متعددی را در طول زمان به خود دیده است تا در سال 1907 پارلمان کانادا تاریخ رسمی آن را انتخاب کرد. همانطور که اشاره کردیم این جشن ربطی به 102 بریتانیایی (معروف به زائرین) که برای اولین بار توسط کشتی Mayflower به دنیای جدید پا گذاشتند ندارد و غالبا این روز بهانه ایست تا بتوانیم در مورد اتفاقات خوب و افراد کنارمان شکرگزار باشیم و بتوانیم زیبایی طبیعت را جشن بگیریم و بتوانیم از یک وعده غذایی خوشمزه با خانواده و دوستانمان لذت ببریم.


جشن شکرگزاری در کانادا به اندازه آمریکا جدی گرفته نمیشود. در آمریکا جمعه سیاه (روز بعد از شکرگزاری) یک روز افسانه ایست. تخفیف های استثنایی در بوتیک ها و مال ها تا حدی هیجان انگیز میشود که برخی از مردم بلافاصله پس از برگزاری جشن در خانه به سرعت به سمت مغازه ها میروند تا از تخفیف ها غافل نمانند. در کانادا اما جشن شکرگزاری فقط باعث یک روز تعطیلی بیشتر در دوشنبه میشود ( شنبه و یکشنبه روزهای تعطیل در کانادا است)، به همین خاطر به آن Long Weekend گفته میشود. خیلی از مغازه ها نیز در این روز از تخفیف های خوبی برخوردارند. جشن شکرگزاری در آمریکا کم از تعطیلات کریسمس برای مردم ندارد. به نقل از آمار U.S Bureau of Transport تعداد سفرهای از راه دور به آمریکا در بازه شش روزه جشن شکرگزاری 54 درصد بیشتر میشود، در حالی که برای کریسمس فقط 23 درصد افزایش می یابد.

[این جشن با اینکه یک جشن رسمی در کشور کانادا است اما با اینحال در استانهای نیوبرانزویک، نیوفاندلند و لابرادور، پرنس ادوارد و نوا اسکوشیا اختیاری است و ممکن است جشن گرفته نشود]


 

 

 

 

 

 

در وعده غذایی در روز شکرگزاری بوقلمون حرف اول را میزند. یک بوقلمون 5 کیلوگرمی توانایی سیر کردن 10 تا 15 نفر را دارد. هزینه یک بوقلمون 5-7 کیلوگرمی چیزی در حدود 25 دلار میشود. در کنار بوقلمون پوره سیب زمینی هم از اهمیت بالایی برخوردار است و در انواع مدل ها میتواند طبخ شود. (شما را به دیدن قسمت 9 فصل یک فرندز دعوت میکنم 🙂 ). سس کِرَنبری و شراب سیب از جزییاتی است که نباید فراموش بشود.


از تفریحات این روز میتوان به تماشای رژه جشن شکرگزاری اشاره کرد که معمولا صبح روز جشن شکرگزاری برگزار میشود، مانند رژه مِیسی (Macey) در نیویورک آمریکا. فستیوال ها نیز در این روز پررنگ تر از همیشه هستند. یکی از معروف ترین رژه ها در کانادا فستیوال-رژه Oktoberfest در کیچنر/واترلو است.