در حال حاضر جهان  این روزها با شیوع بیماری کرونا درگیر است و این باعث زیان دیدن بسیاری از کسب و کارها در سراسر دنیا شده است. افراد بسیاری درآمد و کار خود را از دست داده اند. قابل پیش بینی است که امسال اقتصاد جهان 3 درصد کوچک تر از سال های  قبل شود که این  یادآور بزرگترین بحران و رکود مالی در دهه  سوم  قرن 20 میلادی است.

 

کانادا چند روز قبل از اعلام محدودیت های سفر به خاطر شیوع کرونا اعلام کرد که قصد خواهد داشت طی سال های 2020 تا 2022 از یک میلیون مهاجر جدید در کانادا برای رشد اقتصاد خود بهره گیرد. البته هنگام اعلام این مطلب افراد کمی از مقامات و مسئولین دولت کانادا ازرکود اقتصاد جهان براثر کرونا خبر داشتند.

 

 آیا  ورود مهاجران به نفع کانادا است؟

 

شرایط کنونی این پرسش را در ذهن ایجاد می کند که آیا  در این بحران جهانی،  کانادا باید از مهاجران به هر قیمتی استقبال کند؟ با وضع محدودیت های بسیاری برای ورود اتباع خارجی به داخل کانادا و در شرایطی که افراد جامعه باید از هم فاصله بگیرند ، آیا ورود مهاجران به نفع کاناداست؟ بدون شک  در این مشکل جهانی کانادا وادار می شود تا در اهداف مهاجرتی خود تجدید نظر کند. ولی از نگاهی دیگر، بعد از اتمام این بیماری، کاهش دادن تعداد مهاجران سیاست اقتصادی مناسبی به نظر نمی رسد. کانادا به حضور این مهاجران در کشورش نیاز خواهد داشت. در گذشته نیز این نیاز وجود داشته است. ولی در حال حاضر برای رشد اقتصادی و جبران رکود بعد از کرونا، بیش از هر زمان دیگری از تاریخ خود به مهاجران نیاز دارد.

 

بررسی ترکیب جمعیتی کانادا و رابطه آن با مهاجرت

 

جمعیت کانادا جمعیت جوانی نیست یکی از پیرترین جمعیت های دنیاست و پذیرفتن بیش از 300 هزار مهاجر در سال، سیاستی برای برای مرتفع کردن مشکلات مربوط به پیری جمعیت آن کشور است. نرخ زاد و ولد در کانادا یکی از پایین ترین نرخ های جهان محسوب می شود و همین امر سالانه به تعداد بازنشستگان اضافه می کند و این یعنی از دست رفتن سالانه نیروهای فعال در عرصه کار. با توجه به نرخ  پایین زاد و ولد و افت سالایانه نیروی کار، ورود مهاجران مانند یک نعمت بزرگ است.

 

مهاجرت به کانادا از دهه 90 میلادی تا هم اکنون عامل اصلی رشد جمعیت در این کشور بوده است و همچنان در سال های آینده نیز عامل اصلی رشد جمعیت کانادا همین مهاجران خواهند بود. رشد جمعیت مساوی خواهد بود با رشد نیروهای فعال برای بازار کار. برای رشد و رونق  اقتصاد دو راه وجود دارد. افزایش نیروی کار و افزایش بهره وری نیروی کار. پس زمانی که ورود نیروهای فعال و جوان کار به کانادا از طریق مهاجرت انجام می پذیرد، اگر کانادا درهای خود را به روی آنان  ببندد اقتصاد خود را کوچک تر کرده است و باید پرسید چرا باید کاری که برایش منفعتی ندارد را انجام دهد؟

 

پیش بینی شرایط اقتصادی در کانادا پس از کرونا

 

بر اساس نظر صاحب نظران کانادا، با پایان یافتن شرایط کنونی بیماری کرونا و با پایان یافتن فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت های ناشی از آن،  اقتصاد جهان و کانادا دوباره به حالت عادی و سابق  بر خواهد گشت. افراد به مشاغل و کسب و کار خود باز خواهد گشت و فرصت های شغلی بیشتری  نیز در اختیار مهاجران قرارمی گیرد و اقتصاد کانادا نیز به حالت قبل باز خواهد گشت.

 

تا قبل از شیوع  گسترده کرونا در کانادا، نرخ بیکاری کانادا در پایین ترین حالت خود قرار داشت و همچنین اقتصاد کانادا در بهترین وضعیت  خود پس از بحران مالی 2008 قرار داشت. این در صورتی بود که کانادا بعد از بحران نامبرده به استقبال از مهاجران ادامه داد و البته این بسیار تصمیم صحیحی بود.

 

قبل از بیماری کرونا، چندین میلیون نفر از  نیروهای کار کانادایی،  بازنشسته شدند و این خود یکی از دلایل پایین بودن بی سابقه نرخ بیکاری در کانادا بوده است. در حال حاضر نیز کمبود نیروی کار در این کشور به شدت حس می شود. این یک بازی برد برد است و هم به نفع نیروی کار کانادا تمام خواهد شد و هم به نفع مهاجرین به این کشور. در جبران ضررهای اقتصادی ناشی از کرونا هم، هر دو گروه سهیم خواهند بود.

 

بعد از کرونا، کانادا همچنان با کمبود نیروی کار مواجه خواهد بود چرا که سالانه به تعداد بازنشسته ها در سال های پیش رو افزوده خواهد شد و این به معنای افزایش تقاضا برای نیروهای فعال در بازار کار است.