سیستم مدیریت پرونده جهانی (GCMS) سیستمی است که توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) و هم‌چنین توسط آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) برای پردازش درخواست‌های مهاجرت و شهروندی استفاده می‌شود.

این سیستم دربردارنده یک رکورد دقیق از پرونده هر متقاضی، از جمله مکاتبات تبادل شده بین متقاضی و اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا، اسناد دریافتی از متقاضی، یادداشت‌های دقیق از افسرانی که پرونده را بررسی می‌کنند و سایر اطلاعات مرتبط است.

نوت‌های GCMS تنها گزینه‌ای است که متقاضیان می‌توانند از این طریق دید دقیق‌تر و جامع‌تری نسبت به پرونده مهاجرت خود داشته باشند. با داشتن این نوت‌ها شما می‌توانید با وضعیت درخواست خود آشنا شوید و هر اقدام لازم را برای افزایش شانس تایید درخواست خود انجام دهید.

در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره نوت‌های افسران مهاجرتی و اهمیت آنها، به دست بیاورید.

کاربرد نوت‌ GCMS چیست؟

امروزه یکی از نگرانی‌های افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، امکان ریجکتی درخواست ویزای آن‌ها است. عوامل متعددی ممکن است منجر به ریجکتی درخواست ویزای متقاضیان شود؛ ازجمله ارائه مدارک نامعتبر، ابهام در اطلاعات مربوط به هویت متقاضی تا عدم گواهی معتبر تمکن مالی. گاهی هم مقامات مهاجرتی درخواست ویزای متقاضی را به خاطر مسائل پزشکی ریجکت می‌کنند.

متقاضیان با دریافت نوت‌های GCMS می‌توانند از دلایل و توضیحات مربوط به ریجکتی ویزای خود آگاه شوند. با دانستن موارد اشتباهی که قبلا انجام داده‌اند و اصلاح این موارد، متقاضیان می‌توانند شانس خود را زمان اپلای مجدد افزایش دهند و یا در صورت امکان اشتباه کردن افسر مهاجرتی و اطمینان از صحت اطلاعاتشان، دلایل کافی برای درخواست تجدیدنظر خود داشته باشند.

دریافت نوت‌های GCMS چقدر طول میکشد؟

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا و آژانس خدمات مرزی کانادا،  30 روز برای پاسخگویی به قانون دسترسی به اطلاعات یا درخواست قانون حفظ حریم خصوصی فرصت دارند. با این حال، این مدت ممکن است برای یک دوره زمانی معقول تمدید شود اگر:

  • تعداد درخواست‌ها بالا باشد.
  • بررسی درخواست مستلزم جست‌وجو در میان موارد زیادی از سوابق و رعایت محدودیت زمانی اولیه با عملیات موسسه دولتی تداخل داشته باشد.

در صورت نیاز به مشاوره برای انطباق با درخواست، ممکن است این بازه زمانی تمدید شود. اگر بازه زمانی برای تمدید بیشتر از 30 روز باشد، اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا یا آژانس خدمات مرزی کانادا این بازه زمانی برای تمدید و مدت آن را به متقاضی اطلاع می‌دهند. هیچ راهی برای تسریع در روند کار وجود ندارد.

با افزایش تصاعدی درخواست‌ها در چند سال اخیر، تاخیرهای بیش از 30 روز به مراتب بیشتر از قبل شده است. شکل زیر درصد درخواست‌های انجام شده نوت‌هایGCMS  توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا و آژانس خدمات مرزی کانادا را بر اساس زمان تکمیل آن‌ها نشان می‌دهد (داده‌ها از ۱ آوریل ۲۰۲۱ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲).

آژانس خدمات مرزی کانادا

چه زمانی باید برای نوت‌های GCMS اقدام کرد؟

برای برنامه‌های مرتبط با دریافت اقامت دائم، می‌توانید نوت‌های GCMS را به محض رسیدن به مرحله بررسی کامل بودن R10 سفارش دهید. R10 به معنای مقررات 10 قانون حفاظت از مهاجرت و پناهندگان است و مرحله‌ای است که پردازش درخواست شما به وسیله اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا به منظور کامل بودن اطلاعات و مدارک بررسی می‌شود.

این مرحله معمولا یک ماه پس از زمان ارسال درخواست به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا انجام می‌شود. درنتیجه، زمان مناسب برای سفارش نوت‌های GCMS برای برنامه‌های مربوط به اقامت دائم بین 2 تا 3 ماه پس از ارسال درخواست است.

همچنین می‌توانید نوت‌های GCMS را پس از رسیدگی به درخواست شما برای ویزای اقامت موقت یا اقامت دائم و تصمیم‌گیری مثبت یا منفی اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا سفارش دهید. اگر تصمیم منفی بود، یادداشت‌های GCMS به شما اجازه می‌دهد تا در مورد دلیل افسران پرونده مهاجرت برای ریجکت کردن درخواست شما مطلع شوید.

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا

چه کسی میتواند برای نوت‌های GCMS درخواست دهد؟

اگر شما قبلا درخواستی برای اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا ارسال کرده‌اید، IRCC و CBSA یک فایل GCMS برای شما ایجاد کرده‌اند. درخواست‌های مهاجرت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مهاجرت به قصد دریافت اقامت دائم: اکسپرس اینتری، حمایت خانواده، پایلوت مهاجرتی آتلانتیک، ویزای استارت‌آپ و غیره،
  • مهاجرت با دریافت اقامت موقت: ویزای توریستی/ویزیتور، مجوز تحصیل، مجوز کار و غیره.

با این حال، برای دریافت نوت GCMS، ابتدا باید درخواست دسترسی به اطلاعات و حریم خصوصی (ATIP) را تحت دسترسی به اطلاعات یا ATI ارسال کنید. برای ارسال یک درخواست ATIP باید:

  • شهروند یا مقیم دائم کانادا باشید.
  • مقیم یا ساکن کانادا باشید.

متقاضیان خارج از کانادا نیز می‌توانند با استفاده از نماینده‌ای که شهروند یا مقیم دائم کانادا است، برای نوت‌های GCMS درخواست دهند. این نماینده از طرف متقاضی برای ATIP درخواست می‌دهد و باید فرم درخواست رضایت برای دسترسی به اطلاعات و حریم شخصی متقاضی را پر کرده باشد.

برای درخواست نوت‌های GCMS به چه چیزی نیاز دارم؟

برای درخواست نوت‌های GCMS، داشتن شماره پیگیری درخواست شما اجباری است. شماره UCI (Unique Client Identifier) (شماره هویت‌یابی منحصر به فرد متقاضی) را نیز برای پردازش قابل اعتمادتر درخواست می‌توانید دریافت کنید اما داشتن آن اجباری نیست.

در ادامه تعاریف و راه‌های یافتن این دو عدد آورده شده است:

شماره درخواست به محض ثبت درخواست در اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا ایجاد می‌شود و اگر چندین درخواست مهاجرتی را ارسال کرده باشید، می‌توانید چندین شماره درخواست داشته باشید. از یک حرف و تعدادی رقم (معمولا 9 عدد) تشکیل شده است. به ترتیب زیر شماره برنامه‌ها دسته‌بندی می‌شوند اگر شماره:

  • با E شروع شود (مانند E012345678) مربوط به برنامه‌های مهاجرت کلاس اقتصادی، مانند اکسپرس اینتری است.
  • با EP شروع شود (مانند EP012345678) مربوط به برنامه‌های نامزد استانی (PNP) است.
  • با F شروع شود (مانند F012345678) مربوط به برنامه‌های حمایت مالی خانواده است.
  • با S شروع شود (مانند S012345678) مربوط به درخواست‌های مجوز تحصیل است.
  • با W شروع شود (مانند W012345678) مربوط به درخواست مجوز کار است.
  • با V شروع شود (مانند V012345678) مربوط به ویزای اقامت موقت (TVR)، پرونده بازدیدکنندگان یا مجوز الکترونیکی سفر (eTA) است.
  • با D شروع شود (مانند D012345678) مربوط به درخواست‌های مجوز اقامت موقت است.
  • با C شروع شود (مانند C012345678) مربوط به درخواست برای دریافت شهروندی است.
  • با H شروع شود (مانند H012345678) مربوط به برنامه‌های درخواستی برای ملاحظات بشردوستانه و دلسوزانه است.
  • با L شروع شود (مانند L012345678) مربوط به درخواست پناهندگی است.
  • با G شروع شود (مانند G012345678) مربوط به درخواست برای اسکان مجدد پناهندگان است.
  • با RH شروع شود (مانند RH012345678) مربوط به درخواست‌های توانبخشی است.
  • با N شروع شود (مانند N012345678) مربوط به حکم‌های اخراج است.

شماره UCI تنها پس از شروع رسیدگی به درخواست متقاضی به او داده می‌شود و تنها یک شماره UCI برای هر متقاضی وجود دارد، حتی اگر متقاضی بیش از یک درخواست ارسال کرده باشد (بر خلاف شماره درخواست). این عدد معمولا شامل 8 رقم با یک خط فاصله (4567-0123) یا 10 رقم با دو خط فاصله (7890-3456-12) است.

تفاوت این دو عدد در این است که شماره درخواست یا اپلیکیشن مخصوص درخواست و عدد UCI مخصوص مشتری یا متقاضی است. به عنوان مثال، برای اکسپرس اینتری، می‌توانید به محض ورود به جمع متقاضیان، شماره درخواست خود را دریافت کنید و به راحتی می‌توانید آن را در مکاتبات IRCC و مستقیما در پروفایل آنلاین IRCC خود پیدا کنید. اما شماره UCI، حدود یک ماه پس از شروع پردازش درخواست اکسپرس اینتری، در نمایه آنلاین شما ظاهر می‌شود.

تفاوت نوت‌های GCMS از اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا یا آژانس خدمات مرزی کانادا؟

نوت‌های GCMS از اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا و آژانس خدمات مرزی کانادا بسیار شبیه به هم هستند. با این حال، چند تفاوت با هم نیز دارند:

  • نوت‎‌های GCMS از آژانس خدمات مرزی کانادا معمولا دارای اطلاعات امنیتی قابل دسترس هستند.
  • نوت‌های GCMS از آژانس خدمات مرزی کانادا شامل گزارش کامل سابقه سفر شما از تاریخ و مکان ورود و خروج به/از کانادا است.

اگر نیاز به دسترسی به این اطلاعات در کنار نوت‌های GCMS عادی دارید، بهتر است درخواست ATIP برای نوت‌های GCMS برای دریافت از آژانس خدمات مرزی کانادا ارسال کنید.

در جدول زیر، تفاوت‌های اصلی بین درخواست برای نوت‌های GCMS از اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا یا از آژانس خدمات مرزی کانادا به صورت خلاصه آمده است:

 

مشخصه اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا آژانس خدمات مرزی کانادا
نوع اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا اداره دولتی کانادا است که مسئولیت امور مربوط به مهاجرت به کانادا، پناهندگان و شهروندی کانادا را بر عهده دارد. آژانس خدمات مرزی کانادا یک آژانس مجری قانون فدرال است که مسئول کنترل مرز، اجرای قوانین مهاجرتی و خدمات گمرکی در کانادا است.
محتوای اطلاعاتی به روز رسانی وضعیت پرونده، نوت‌های الکترونیکی افسران و/یا دلیل ریجکتی اطلاعات مشابه با اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا، دارای اطلاعات اضافی مانند معافیت‌های قانونی
اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا یا آژانس خدمات مرزی کانادا در برخی شرایط درخواست از آژانس خدمات مرزی کانادا انتخاب بهتری است مانند:

– درخواست شما در حال انجام است و اطلاعات بیشتری در مورد غربالگری امنیتی نیاز دارید.

– درخواست شما ریجکت شده است و به کانادا ممنوع‌الورود یا از آن اخراج شده‌اید

– شما حداکثر اطلاعات ممکن را در مورد پرونده خود می‌خواهید

چه اطلاعاتی در نوت‌های GCMS وجود دارد؟

در نوت‌های GCMS، متقاضیان می‌توانند حجم وسیعی از اطلاعات را مشاهده کنند که شامل همه اطلاعات ارسالی متقاضی و اطلاعات جمع‌آوری شده توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا است از جمله:

  • اطلاعات مربوط به درخواست (از جمله زمان دریافت درخواست، زمان شروع بررسی، کد افسر مهاجرت که به درخواست متقاضی اختصاص داده شده است، وضعیت درخواست و دلیل وضعیت و غیره)
  • هر اطلاعاتی که اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا در مورد متقاضی جمع آوری کرده است.
  • هر گونه اطلاعات ارسال شده توسط نماینده متقاضی به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا
GCMS چیست

هزینه دریافت نوت‌ GCMS

هزینه پردازش 5 دلار کانادا است که می‌تواند به صورت آنلاین پرداخت شود.

تحت چه شرایطی نیاز به نوت‌های GCMS هست؟

دسترسی به نوت‌های GCMS می‌تواند بسیار مفید باشد، به خصوص در شرایطی که:

  • بخواهید وضعیت درخواست خود را بررسی کنید.
  • بررسی کنید که آیا دلیلی برای تاخیر در پردازش وجود دارد یا خیر
  • بخواهید برای مصاحبه آماده شوید.
  • بخواهید بفهمید چرا درخواست شما رد شده است.

نحوه درخواست برای نوت‌های GCMS

ارسال یک درخواست ATIP برای نوت‌های GCMS نسبتا ساده است. در زیر مراحل ارسال درخواست ATIP همراه با تصویر آمده است:

  • وارد صفحه درخواست آنلاین ATIP شوید.
  • با اعلامیه حریم خصوصی موافقت و روی “continue” کلیک کنید.
  • بخش «مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا» (IRCC) را انتخاب کنید.
درخواست برای نوت‌های GCMS-1
  • دسته مربوطه را که شما را توصیف می‌کند، انتخاب کنید
نحوه درخواست برای نوت‌های GCMS-2
  • بقیه فرم را تا حد امکان پر و روی “continue” کلیک کنید.
  • برای نوع اطلاعات، «قانون دسترسی به اطلاعات» (Access to Information Act) را انتخاب کنید.
نحوه درخواست برای نوت‌های GCMS-3
  • برای نوع سوابق، “سوابق مهاجرت/شهروندی” (Immigration/Citizenship Records) را انتخاب کنید.
نحوه درخواست برای نوت‌های GCMS-4
  • بقیه فرم خود را پر کنید
  • شماره UCI را وارد کنید.
  • نوع رکورد مورد نظر خود را انتخاب کنید.
نحوه درخواست برای نوت‌های GCMS-5
  • “شماره فایل” را وارد کنید.
  • روی continue کلیک کنید و پرداخت را انجام دهید.
نحوه درخواست برای نوت‌های GCMS-6

سخن آخر

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در باره  انواع روش‌های مهاجرتی که مناسب سلایق و سوابق شما است، با کارشناسان و مشاوران موسسه حقوقی و مهاجرتی کاناداپاس در تماس باشید.

پرسش های رایج درباره درخواست نوت GCMS

GCMS (سیستم مدیریت پرونده های جهانی) یک سیستم نرم افزاری است که توسط ادراه مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) برای پردازش برنامه های مهاجرت و شهروندی استفاده می شود.

  • به شما امکان می دهد وضعیت درخواست ویزای خود را بدانید.
  • به شما اطلاع می دهد که آیا نماینده، مشاور و یا وکیل شما کار خود را انجام می دهد یا خیر.
  • به آمادگی شما برای مصاحبه و جمع آوری اسناد کمک می کند.
  • درک دلایل رد ویزا

IRCC به مدت 30 روز فرصت دارد تا به درخواست رسمی شما پاسخ دهد. با این حال اگر درخواست ها زیاد باشد یا تعداد ماموران برای انجام کار ها کم باشد؛ این دوره ممکن است طولانی شود.